03-5754051
תמונת דגל לאתר באנגלית
תמונת דגל לאתר ברוסית
 
09:05 אמיר הלמר 20.10.2004
 
בנק מזרחי תבע מלקוח 633 אלף שקל אך חוייב לשלם לו 335 אלף שקל

"הלקוח אינו חייב להיות צדיק יותר מהאפיפיור"


פסק דין של השופטת נועה גרוסמן מבית משפט השלום בתל אביב קבע לפני כמה ימים כי לקוח בנק המזרחי שהבנק טען כי הועברו לחשבונו כספים כחלק ממעילה של פקיד הבנק - אינו חייב בהשבתם; זאת, כל עוד ביקש הלקוח מפקיד הבנק לבדוק את הנעשה בחשבון, והסתמך על אישור הפקיד.

המדובר בפרשה הנוגעת לפקיד הבנק, דוד רוט, שכונה בעבר "רובין הוד המודרני" לאחר שנחשד כי ב-99-'91' העביר כספים מעשרה חשבונות של לקוחות אמידים בבנק לכ-250 חשבונות אחרים. כתב אישום נגד רוט הוגש לפני כשבועיים.

פסק הדין ניתן לגבי לקוח הבנק, מאיר קידר, שלטענת הבנק קיבל מרוט במשך השנים כ-181 אלף דולר שאינם שלו. לאחר שהתגלה הדבר, ביקש ממנו הבנק להשיב את הכספים, אך קידר תבע את הבנק בטענה שהכספים שלו.

בתביעה שהגיש טען קידר - באמצעות עו"ד ישי גלעדי - כי הבנק מנסה לייחס את פעולותיו של רוט גם לכספי חשבונו, על אף שהמעילה לא כללה את חשבונו. כטענה חלופית, טען קידר כי לא ניתן לתבוע ממנו כיום את הכספים, משום שעשה בהם שימוש רק לאחר שטרח לברר מול רוט את מצב חשבונו, ורוט אישר לו כי הכספים שלו. בדיקת החשבונות בוצעה עבור קידר באמצעות מנכ"ל חברת מ.א בקרה וניהול, דוד אברון - חברה המתמחה בבדיקת חשבונות בנקים.

גרוסמן הטילה את האחריות על הבנק: לדבריה, היה עליו לבדוק את עצמו, ומנגנוני הביקורת הפנימית שלו נוצרו כדי למנוע תקלות מסוג זה. בנוסף, ביקרה השופטת את פקידי הבנק שהעידו לפניה וסירבו לחשוף את דו"ח הביקורת הפנימית שנערך לגבי המעילה, ו"לא זכרו" מה היו ההסדרים שנעשו עם 250 הלקוחות האחרים שכספים הגיעו לחשבונם. "250 לקוחות היו מעורבים בפרשה ואיש מפקידי הבנק שהובאו על ידו להעיד בתיק זה לא ידעו את שמם ואת תוצאות עניינם? - אתמה".
כתובת: דרך מנחם בגין 7 - רמת גן | טלפון: 03-5754051 | פקס: 03-6114299